Maakindustrie Noordzeekanaalgebied

Maakindustrie Noordzeekanaalgebied


Verhalen: over innovaties bij twee bedrijven in het Noordzeekanaalgebied
Verschenen in: editie maakindustrie van Zeehavens Amsterdam

Maakindustrie in Noordzeekanaalgebied

In themanummer van Zeehavens Amsterdam over de maakindustrie in het Noordzeekanaalgebied staan mijn verhalen over twee innovatieve bedrijven: Holland Jachtbouw in Zaandam en Vosta LMG in Amsterdam-Noord. Teksten: Lisette Vos

In het artikel over Holland Jachtbouw in Zaandam staat een innovatief en prijswinnend hybride aandrijving- en energiesysteem centraal. De jachtenbouwer heeft het systeem in eerste instantie ontworpen voor de replica van een luxe zeiljacht: de Rainbow uit de J-Klasse, een ontwerp uit 1934.

Rainbow HJB Zaandam Foto Holland Jachtbouw klein website

Comfort

Het ontwerp voor het hybride systeem is onder aanvoering van technisch directeur Arjen Zijlmans op het kantoor in Zaandam ontwikkeld. Kort gezegd: alle kracht komt voort uit één hoofdmotor, één generator en één pakket batterijen. Het systeem meerdere voordelen: er is minder ruimte nodig voor de machinekamer die over de lengte van het schip onder de verblijfsruimte doorloopt, het brandstofgebruik neemt aanzienlijk af en – het belangrijkste – de klant ervaart meer comfort. ‘Je overnacht zonder het storend geluid van een generator of zwemt in de buurt van de boot zonder uitlaatgassen.’

Als het jacht op de wind over de oceaan zeilt, wordt er bovendien energie opgewerkt – via de schroef onder het schip. Franssens: ‘Dat kost iets aan snelheid, maar je krijgt er gratis energie voor terug.’

In het artikel over Vosta LMG in Amsterdam-Noord staat de snijkop, een onmisbaar component voor de baggerindustrie, centraal. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de innovaties in het ontwerp en de verkoop van snijkoppen voor baggerschepen die wereldwijd worden ingezet.

snijkop niron staal klein

Suezkanaal

Sinds 2000 heeft het team van Vosta LMG drie baanbrekende innovaties uitgedokterd en in de markt gezet. In de meeste uithoeken van de wereld doen deze onderdelen hun werk, bijvoorbeeld op baggerschepen van Boskalis en Dredging International. Zij hebben onder meer meegewerkt aan de aanleg van het tweede Suezkanaal in Egypte. In Columbia zetten bedrijven baggerschepen in om goud te winnen en in Zuid-Afrika wordt diamant gewonnen. Met dank aan de snijkoppen uit Amsterdam die Niron Staal Amsterdam in het havengebied produceert.

De twee artikelen zijn te lezen in Zeehavens Amsterdam, pag. 22 en pag. 26

Categories